No comments yet

ΠΑΡΩΧΗΜΕΝΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

Συντάκτης:

 

Το παρακάτω απόσπασμα είναι απο τις ομιλίες του Osho για τη Vigyan Bhairav Tantra. Βιβλίο που γράφει τους 112 τρόπους διαλογισμού που έδωσε ο Θεός Σίβα στη Ντέβι.

65. Μ Η   Κ Ρ Ι Ν Ε Τ Ε
Η τεχνική: Η αγνότητα των άλλων διδασκαλιών είναι ακάθαρτη σε εμάς. Στη πραγματικότητα να μην γνωρίζεις τίποτα σαν αγνό ή ακάθαρτο. Αυτό είναι ένα από τα βασικότερα σημεία της Τάντρα. Είναι πολύ δύσκολη η κατανόηση του γιατί είναι κάτι άσχετο με την ηθική , αμοραλιστικό. Δεν θα πω ανήθικο γιατί η Τάντρα δεν ασχολείται με τι είναι ηθικό και τι όχι. Αυτό το μήνυμα είναι για να σας βοηθήσει να εξελιχθείτε πέρα από το αγνό ή μη αγνό, πέραν των διαχωρισμών, πέραν της διχοτόμησης, δυαδικότητας. Η Τάντρα λέει πως η ύπαρξη δεν είναι δυαδική, είναι μία και όλες οι διακρίσεις είναι δημιουργήματα των ανθρώπων- όλες οι διακρίσεις, θυμήσου! Κακό-καλό, αγνό-ακάθαρτο, ηθικό-ανήθικο, αρετή-αμαρτία. Όλες αυτές οι έννοιες είναι δημιουργήματα των ανθρώπων. Δεν είναι πραγματικές. Τι είναι αγνό και τι ακάθαρτο; Εξαρτάται από την ερμηνεία. Τι είναι ηθικό και τι ανήθικο; Εξαρτάται από την ερμηνεία.
Ο Νίτσε είπε κάποτε πως όλη η ηθική είναι ερμηνεία. Οπότε κάτι μπορεί να είναι ηθικό σε αυτή τη χώρα και μην ηθικό στη γείτονα. Κάτι ηθικό για έναν Ισλαμιστή και ανήθικο για έναν Ινδουιστή, ηθικό για έναν Χριστιανό, μη ηθικό για έναν Τζαινιστή. Ή ακόμα κάτι να είναι ηθικό στη μεγαλύτερη γενιά και ανήθικο στη πιο νέα. Εξαρτάται. Είναι μια συμπεριφορά. Βασικά, είναι φαντασία. Το γεγονός είναι απλά το γεγονός. Το απλό γυμνό γεγονός. Δεν είναι ηθικό ή ανήθικο αγνό ή ακάθαρτο.
Σκέψου τη γη δίχως ανθρώπους. Τότε τι θα είναι ηθικό και τι ανήθικο; Όλα απλά θα είναι. Τίποτα δεν θα είναι αγνό και τίποτα ακάθαρτο. Τίποτα καλό ή κακό. Με τον άνθρωπο ο νους εισβάλλει. Ο νους διαχωρίζει. Λέει «αυτό» είναι καλό και «εκείνο» είναι κακό. Αυτός ο διαχωρισμός όμως δεν δημιουργεί μονάχα διαχωρισμό στον κόσμο αλλά και σε εκείνον που διαχωρίζει. Αν διαχωρίζεις είσαι επίσης διαχωρισμένος. Δεν μπορείς να μετουσιώσεις τον εσωτερικό σου διχασμό, αν δεν εξαφανιστείς την εξωτερική πρώτα. Οτιδήποτε κάνεις στον κόσμο το κάνεις και στον εαυτό σου.
Ο Ναρόπα ένας από τους μεγαλύτερους δασκάλους της Siddha Yoga, λέει πως έστω και μια ίντσα διαχωρισμού και η κόλαση και ο παράδεισος διαχωρίζονται. Μια μόνο ίντσα. Αλλά εμείς εξακολουθούμε να διαχωρίζουμε, να βάζουμε ταμπέλες, να καταδικάζουμε, να δικαιολογούμε. Κοίτα το απλό γεγονός της ύπαρξης και μη βάζεις ταμπέλες. Τότε μόνο οι διδασκαλίες της Τάντρα μπορούν να κατανοηθούν. Μη λες κακό ή καλό, μη φέρνεις το μυαλό σου στο γεγονός. Τη στιγμή που φέρνεις το μυαλό σου δημιουργείς μια φαντασία. Τώρα δεν είναι γεγονός ή πραγματικότητα, είναι μια προβολή.
Η σούτρα λέει: η αγνότητα των άλλων διδασκαλιών είναι ακάθαρτη σε εμάς. Η Τάντρα λέει, ό,τι είναι πολύ αγνό, μια αρετή στις άλλες διδασκαλίες, είναι αμαρτία σε εμάς γιατί η θεωρία της αγνότητας διαχωρίζει. Γι αυτούς κάτι είναι ακάθαρτο.
Αν αποκαλείς κάποιον άνθρωπο Άγιο έχεις δημιουργήσει τον αμαρτωλό. Τώρα κάποιον πρέπει να καταδικάσεις γιατί ένας Άγιος δεν μπορεί να υπάρξει δίχως τον αμαρτωλό. Κοίτα τώρα πόσο παράλογες είναι αυτές οι προσπάθειες. Προσπαθούμε να καταστρέψουμε τους αμαρτωλούς και ελπίζουμε σε ένα κόσμο δίχως αμαρτωλούς μόνο με Αγίους. Αυτό είναι ανοησία γιατί οι Άγιοι δίχως τους αμαρτωλούς δεν μπορούν να υπάρξουν. Είναι η άλλη πλευρά του ίδιου νομίσματος. Δεν μπορείς να καταστρέφεις τη μία πλευρά του νομίσματος, θα υπάρχουν και οι δυο. Άγιοι και αμαρτωλοί είναι το το ίδιο μέρος ενός πράγματος. Αν καταστρέψεις τους αμαρτωλούς και οι Άγιοι θα χαθούν από τον κόσμο. Αλλά μη φοβάστε. Αφήστε τους να χαθούν γιατί αποδείχθηκαν δίχως καμία αξία.
Αμαρτωλοί και Άγιοι είναι μέρος της ίδιας ερμηνείας, μιας συμπεριφοράς απέναντι στον κόσμο στη οποία κάποιος λέει «αυτό» είναι κακό «εκείνο» είναι καλό. Δεν μπορείς να πεις «αυτό» είναι καλό εκτός και αν πεις «εκείνο» είναι κακό. Το κακό χρειάζεται ώστε να οριστεί το καλό. Οπότε το καλό εξαρτάται από το κακό, η αρετή σου εξαρτάται από την αμαρτία, και οι Άγιοι σου είναι είναι ακατόρθωτο. Δεν μπορούν να υπάρξουν δίχως τους αμαρτωλούς. Πρέπει λοιπόν να είναι ευγνώμων στους αμαρτωλούς, δεν μπορούν να υπάρξουν δίχως αυτούς. Σε σχέση με αυτούς, σε σύγκριση με αυτούς όσο και να καταδικάζουν τους αμαρτωλούς είναι και οι ίδιοι μέρος τους ίδιου φαινομένου. Οι αμαρτωλοί μπορούν να εξαφανιστούν από τον κόσμο μόνο αν και οι Άγιοι εξαφανιστούν, όχι πριν από αυτό. Και η αμαρτία δεν θα είναι εκεί όταν δεν υπάρχει η αρετή.
Η Τάντρα λέει πως το γεγονός είναι αλήθεια και η ερμηνεία του φαντασία. Μην ερμηνεύεις. Στη πραγματικότητα γνώριζε τίποτα σαν αγνό ή ακάθαρτο. Γιατί; Γιατί το αγνό και το ακάθαρτο είναι δικές μας προβολές της πραγματικότητας. Δοκίμασε αυτό. Αυτή η τεχνική είναι επίμονη, δεν είναι απλή. Γιατί οριοθετούμαστε τόσο πολύ από τη διπλή σκέψη, ήμαστε τόσο ριζωμένοι σε αυτή, που δεν κατανοούμε καν τις καταδίκες και τις αιτιολογήσεις μας. Αν αρχίσει να καπνίζει κάποιος εδώ μπορεί συνειδητά να μη νοιώθεις τίποτα αλλά καταδικάζεις. Βαθιά μέσα σου καταδικάζεις. Το βλέμμα σου μπορεί να καταδίκασε, μπορεί και όχι. Μπορεί να μη κοίταξες καν το άτομο και να το καταδίκασες.
Αυτό θα είναι δύσκολο γιατί οι συνήθειες είναι βαθιά ριζωμένες. Πηγαίνεις μόνο από τις χειρονομίες σου, από το πως κάθεσαι, απο το πως στέκεσαι και καταδικάζεις, να δικαιολογείς και δεν είσαι καν συνειδητός πως το κάνεις. Όταν χαμογελάς σε κάποιον ή όταν δεν χαμογελάς, όταν κοιτάς κάποιον ή δεν τον κοιτάς, όταν αγνοείς κάποιον τι κάνεις; Παραθέτεις τη συμπεριφορά σου. Λες κάτι είναι όμορφο. Αυτόματα καταδικάζεις κάτι σαν άσχημο. Και αυτός ο διαχωρισμός ταυτόχρονα διαχωρίζει και εσένα οπότε μέσα σου θα είναι δυο άτομα.
Οταν λες πως κάποιος θυμώνει και ο θυμός είναι κακός τι θα κάνεις όταν θυμώσεις εσυ; Θα υπάρχουν προβλήματα γιατί θα πεις πως ο θυμός είναι κακός, ο θυμός μέσα μου είναι κακός. Τότε άρχισες να διαχωρίζεις δυο άτομα μέσα σου. Ένα κακό άτομο, σατανικό και ένα καλό, Άγιο.
Φυσικά είσαι δεσμευμένος να ταυτοποιηθείς με τον Άγιο μέσα σου, και τον αμαρτωλό, τον Διάβολο να τον καταδικάσεις. Διαχωρίστηκες σε δυο. Μέσα σου λοιπόν θα υπάρχει μια διαρκής πάλη. Τώρα δεν μπορείς να είσαι ένα άτομο, είσαι πολλά, είσαι ένα σπίτι διαχωρισμένο εναντίον του εαυτού του. Τώρα δεν θα υπάρχει ειρήνη,ούτε ησυχία. Θα νοιώθεις μόνο εντάσεις. Αυτό νοίωθεις και δεν ξέρεις γιατί.
Ένα διαχωρισμένο άτομο δεν μπορεί να υπάρξει σε ησυχία, πως μπορεί άλλωστε; Που θα τοποθετήσεις τον διάβολο σου; Πρέπει να τον καταστρέψεις, και αυτός είναι εσύ. Δεν μπορεί μπορείς να τον καταστρέψεις, δεν είστε δυό. Η πραγματικότητα είναι μια, αλλά λόγω της διαχωριστικής συμπεριφοράς σου, διαχώρισες τη πραγματικότητα. Τώρα και εσωτερικά με τον ίδιο τρόπο είσαι διαιρεμένος. Οπότε όλοι αντιμάχονται τον εαυτό τους. Είναι σαν να παλεύεις εναντίον του ενός χεριού σου. Το δεξί εναντίον του αριστερού. Η ενέργεια είναι μία. Στο δεξί μου χέρι και στο αριστερό χέρι, είμαι. Ρέω και στα δυο. Μπορεί όμως να μάχεται το ένα χέρι το άλλο, να είναι σε μια διαρκής αντιμαχία. Μερικές φορές μάλιστα μπορώ να απατήσω τον εαυτό μου λέγοντας πως το δεξί χέρι νίκησε και το αριστερό είναι από κάτω. Αλλά αυτό είναι εξαπάτηση, γιατί ξέρω πως και τα δυο είναι μέσα μου τη κάθε στιγμή. Μπορώ να βάλω το αριστερό πάνω και το δεξί κάτω. Είμαι και στα δυό. Και τα δύο χέρια είναι δικά μου. Οπότε να γνωρίζεις κάθε φόρα που πιστεύεις πως ο Άγιος είναι από πάνω έναντι του διαβόλου, ανά πάσα στιγμή ο διάβολος μπορεί να είναι πάλι από επάνω. Αυτό δημιουργεί φόβο και ανασφάλεια γιατί καταλαβαίνεις πως τίποτα δεν είναι σίγουρο. Πιστεύεις πως είσαι γεμάτος αγάπη αυτή τη στιγμή και πως έχεις βάλει κάτω το όποιο μίσος έχεις, αλλά φοβάσαι πως το μίσος μπορεί να έρθει στην επιφάνεια, και να πάει η αγάπη κάτω. Και μπορεί να συμβεί οποιοδήποτε στιγμή γιατί είσαι και τα δυο.
Η Τάντρα λέει να μην είσαι διαχωρισμένος. Μόνο τότε θα είσαι νικητής. Πως γίνεται να μην είσαι διαχωρισμένος; Μην λες «αυτό» είναι καλό «εκείνο» είναι κακό, απλά απομάκρυνε όλες τις αντιλήψεις σου του αγνού και του ακάθαρτου. Κοίτα τον κόσμο αλλά μην λες τι είναι. Να είσαι αδαής μην είσαι πολύ σοφός. Μην βάζεις ταμπέλες, παρέμεινε σιωπηλός, μη καταδικάζεις. Αν μπορείς να μείνεις σιωπηλός απέναντι στον κόσμο αυτή η σιωπή θα διοχετευτεί μέσα σου σιγά σιγά. Και αν δεν υπάρχει εξωτερικός διαχωρισμός και ο εσωτερικός θα εξαφανιστεί από την συνείδηση σου γιατί και τα δυο μπορούν να συνυπάρξουν.
Αλλά αυτό είναι επικίνδυνο για τη κοινωνία. Για αυτό η Τάντρα καταπιέστηκε. Αυτό είναι επικίνδυνο! Τίποτα δεν είναι ηθικό τίποτα δεν είναι ανήθικο, τίποτα το αγνό τίποτα το ακάθαρτο. Τα πράγματα είναι όπως είναι. Ένας αληθινός ταντρικός δεν θα πει ποτέ ένα κλέφτη κακό. Θα πει πως είναι ένας κλέφτης. Αυτό είναι όλο. Και με τη λέξη κλέφτης στο μυαλό του δεν καταδικάζει. Αν πεις κάποιος να ένας άνθρωπος που είναι σπουδαίος Άγιος, θα πει εντάξει ένας Άγιος. Αλλά δεν υπάρχει αξιολόγηση μέσα του. Όπως αυτό είναι ένα τριαντάφυλλο και αυτό δεν είναι, αυτό το δέντρο είναι ψηλό και αυτό κοντό, η μέρα φωτεινή και η νύχτα σκοτεινή. Έτσι, χωρίς συγκρίσεις.
Μα αυτό είναι επικίνδυνο. Η κοινωνία δεν μπορεί να υπάρξει δίχως να καταδικάζει ένα πράγμα ή να εκτιμάει κάποιο άλλο. Δεν μπορεί να υπάρχει κοινωνία! Η κοινωνία υφίσταται μόνο δυαδική. Γι αυτό η Τάντρα καταπιέστηκε. Πίστευαν πως ήταν αντικοινωνική μα δεν είναι. Δεν είναι! Αλλά αυτή η αντίληψη της μη-δυαδικότητας είμαι υπερβατική. Είναι πέρα από τη κοινωνία.
Δοκίμασε αυτό. Απλά κινήσου στον κόσμο δίχως αξίες, απλά με φυσικά γεγονότα. Κάποιος είναι αυτός κάποιος είναι εκείνος. Και σιγά σιγά θα νοίωσεις τον μη διαχωρισμό μέσα σου. Τα προβλήματα σου θα γίνουν ένα, το καλό και το κακό θα γίνουν ένα. Τότε θα γίνεις μια μονάδα. Γνώρισε τη πραγματικότητα. Η αγνότητα των άλλων διδασκαλιών είναι ακάθαρτη σε εμάς. Η Τάντρα λέει » ότι είναι βασικό στους άλλους είναι δηλητηριώδες σε εμάς» για παράδειγμα: υπάρχουν διδασκαλίες που βασίζονται στη μη βία. Λένε πως η βία είναι κακή. Η μη βία καλή. Η Τάντρα λέει πως η βία είναι βία και η μη βία μη βία.
Υπάρχουν διδασκαλίες που βασίζονται στη αγαμία. Λένε πως το σεξ είναι κακό και η αγαμία καλή. Αυτά είναι όμως απλά γεγονότα καμία αξία δεν υπάρχει σε αυτά. Η Τάντρα ποτέ δεν θα πει πως η αγαμία είναι καλή και το σεξ είναι κακό. Η Τάντρα δέχεται τα πράγματα όπως είναι. Γιατί; Γιατί θέλει να δημιουργήσει ένωση μέσα σου.
Αυτή η τεχνική είναι για να δημιουργήσει μια ένωση μέσα σου, να έχεις την ολότητα μέσα σου, αδιαχώριστη , όχι εναντίον. Μόνο τότε η σιωπή είναι εφικτή. Κάποιος που προσπαθεί να πάει από το ένα μέρος στο άλλο δεν μπορεί να είναι σε ειρήνη. Πως μπορεί άλλωστε; Κάποιος που μάχεται εναντίον του εαυτού του πως μπορεί να νικήσει; Αδύνατον είναι. Κανείς δεν μπορεί να νικήσει, μόνο να χάνει ενέργεια για μια μάχη που δεν είναι απαραίτητη. Αυτή είναι μια τεχνική για να δημιουργήσει ενότητα μέσα σου. Μη κρίνεις.
Ο Ιησούς είπε κάπου » μη κρίνεις για να μη κριθείς» αλλά αυτό για τους Εβραίους ήταν ακατόρθωτο, γιατί όλος ο Ιουδαϊσμός βασίζεται στο ηθικό και μη. «Αυτό είναι καλό και αυτό όχι» Ο Ιησούς στη διδασκαλία του μιλάει με όρους ταντρικούς. Αν δολοφονήθηκε, σταυρώθηκε ήταν για αυτό. Είχε ταντρική συμπεριφορά. «Μη κρίνετε»
Μη λες λοιπόν πως μια πόρνη είναι κακιά. Ποιος ξέρει; Μη λες ο πουριτανισμός είναι καλός. Ποιος ξέρει; Στη τελική όλα είναι μέρος ενός παιχνιδιού. Βασίζονται το ένα στο άλλο. Στη κοινή ύπαρξη. Ο Ιησούς λοιπόν λέει να μη κρίνετε για να μη κριθείτε. Αυτό εννοεί η συγκεκριμένη σούτρα.
Αν δεν κρίνεις, αν δεν παίρνεις κάποιο ηθικό μέρος, απλά παρατηρείς τς γεγονότα ως έχουν, μη ερμηνεύοντας τα ανάλογα με τη πραγματικότητα σου, τότε δε μπορείς να κριθείς. Μεταμορφώνεσαι εντελώς. Τώρα δεν υπάρχει λόγος να κριθείς από καμία Θεϊκή δύναμη, δεν υπάρχει ανάγκη! Έχεις θεϊκή υπόσταση ο ίδιος, έχεις γίνει Θεός. Να είσαι παρατήρησης, όχι κριτής.

Συντονίσου

Comments are closed.